Tips om te besparen op je inkoop

admin

9 mei 2023


Als inkoper van grote organisaties kun je op verschillende manieren besparen op de inkoop van facilitaire zaken voor op kantoor. Naast het maken van prijsafspraken en het bundelen van de inkoop, kun je bijvoorbeeld ook kijken naar de mogelijkheden van contractvernieuwingen en het inschakelen van professionele inkoopadviseurs. Door te werken aan een efficiënt inkoopproces, kun je de kosten voor de organisatie flink verlagen. In deze blog lichten we toe hoe je als inkoper kostenbesparend kunt werken bij de inkoop van facilitaire zaken voor op kantoor, met de nadruk op de inkoop van eten en drinken.

Maken van prijsafspraken

Een belangrijke factor bij de inkoop van eten en drinken is het maken van prijsafspraken met leveranciers. Door regelmatig bij dezelfde leverancier in te kopen en daarbij een langdurige samenwerking aan te gaan, kun je aantrekkelijke prijsafspraken maken. Het is hierbij wel belangrijk om rekening te houden met de kwaliteit van de producten en de wensen van de gebruikers. Het is bijvoorbeeld niet altijd verstandig om alleen te kiezen voor de goedkoopste optie als dit ten koste gaat van de kwaliteit van de producten.

Assortiment bewerken

Een andere manier om kosten te besparen bij de inkoop van eten en drinken is het beperken van het assortiment. Door te kiezen voor een beperkt aantal producten, kun je de kosten laag houden en bovendien kun je door deze focus ook betere afspraken maken met leveranciers. Het is daarnaast ook goed om seizoensproducten in te kopen, omdat deze vaak goedkoper zijn en daarnaast ook duurzamer omdat ze minder ver hoeven te worden vervoerd.

Naast het maken van prijsafspraken en het beperken van het assortiment, kun je ook kosten besparen door de inkoop van eten en drinken te combineren met andere inkooptrajecten. Door bijvoorbeeld de inkoop van eten en drinken te combineren met de inkoop van kantoormeubilair, kun je meer volume creëren en daarmee betere deals sluiten met leveranciers. Kijk bijvoorbeeld eens naar je huidige drankengroothandel. Bieden ze wellicht nog meer producten die je daar kunt afnemen? Het bundelen van de inkoop kan ook worden gedaan binnen de eigen organisatie, door afdelingen te laten samenwerken en gezamenlijk inkopen te doen.

Professionele inkoopadviseurs

Tot slot is het inschakelen van professionele inkoopadviseurs een goede manier om kostenbesparend te werken. Zij kunnen bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van contracten en het onderhandelen met leveranciers. Daarnaast kunnen zij ook helpen bij het identificeren van kansen voor kostenbesparing en het inrichten van een efficiënt inkoopproces.